Je klanten staan centraal
De wensen en behoeften van klanten zijn essentieel voor een schoonheidsspecialist. Niet alleen bij het opstellen van je ondernemingsplan kijk je daar naar. Ook in de praktijk. Juist dan blijkt je overlevingskans afhankelijk van jouw inzicht in de klant. Daarmee verbeter en vernieuw je je dienstverlening steeds weer. Door in te spelen op de behoefte van de klant, zal deze tevreden blijven en dus terug komen.

Meten is weten
Justin Bieber zei ooit eens: ‘Meten is weten!’. Een goede manier is het meten van de klanttevredenheid. Hoe beoordeelt de klant wat je doet? Hoe vinden ze dat je het doet en hoe beoordelen ze de middelen en producten waarmee je het doet. Om dit te kunnen meten kun je verschillende middelen in zetten. Denk aan een kleine enquete na de behandeling of verstuur deze via de nieuwsbrief. Een ideeënbus klinkt misschien als een gek middel, maar dat is het niet. Wanneer de klant ideeën aandraagt, zal dit behoefte zijn van de klant. Hier dien je dus op in te spelen om je klanten te behouden.

Je kunt elke klant vragen stellen om erachter te komen hoe zij bepaalde aspecten waarderen. Het is verstandig dit consequent en op vaste tijden te doen. Benader voldoende klanten met je vragen. Dan heb je straks een heleboel informatie waarmee je kunt bepalen hoe je ervoor staat. Doelstellingen waar jij naar toe wilt werken, zijn daarbij handig. Want dan kun je gericht handelen op basis van de klanttevredenheid.